Pashii

Erster Eindruck vom Online Studium, Liverpool, MSc ISM

31 Beiträge in diesem Thema

Hallo Gemeinde!

Ich weiss ich habe lange nix geschrieben obwohl ich hier eigentlich berichten wollte. Aber leider ist es so, dass ich fuer das berichten keine Zeit habe. Bin jetzt in der 4. Woche des MSc in Information Systems Management, beim ersten Modul, Computer Structures und wollte mal einfach meinen ersten Eindruck schildern.

Na ja ich will keinen Angst einjagen, aber dennoch realistisch sein. Es ist kein Zuckerschlecken, ich komme mit 20 Stunden pro Woche vorne und hinten nicht hin. Ich sitzte min. 30 Stunden und bisher hat es nur fuer ein G - Good gereicht bei den woechentlichen Gradierungen. Es ist "SEHR" viel zu lesen. Man hat ein Buch fuer jedes Modul das man schrittweise durcharbeiten muss, darueber hinaus gibts noch Lesereferenzen im Internet welches der jeweilige "Instructor" aufgibt. Das niveau finde ich persoenlich ziemlich hoch, obwohl ich das erste mal auf einer Uni studiere und ich eigentlich keinen Vergleich habe. Ich habe 10 jahre praktische Erfahrung im EDV bereich, aber so ein Studium verlangt schon einiges ab.

Grundsaetzlich sind folgende Arbeiten zu erledigen:

Pro Woche gibt es 2 "Discussion Questions", das heisst 2 Aufgaben zu denen man minimum 350 - 500 Woerter schreiben muss. Danach muss man mindestens 4x die Woche an den Diskussionen teilnehmen, zu anderen Aufsaetzen fragen stellen und natuerlich Fragen zu den eigenen Aufsaetzen (Essays) beantworten. Darueber hinaus gibts pro woche noch das "Hand-in Assignement", das sind die Hausaufgaben bestehend aus nochmal ca. 7 Fragen zu dem jeweiligen Kapitel und dann noch das ganze Lesen usw.

Es ist, fuer mich sehr zeitaufwendig, dennoch moechte ich es durchziehen. Ich weiss aber, dass es den anderen Komilitonen genauso geht. Ich werde aufjedenfall nach diesem ersten Modul eine 4 woechige Pause einlegen bevor ich das naechste Modul beginne.

Das Online Portal ist neu, frueher embanet, jetzt Blackboard Academic Suite. Das Portal braucht noch Zeit um auszureifen, einige Fehler sind immer noch vorhanden, die aber nicht weiter tragisch sind. Um grossen und ganzen funktioniert das lernen online in der Gemeinde ziemlich gut. Ich habe eine 6mbit Leitung zuhause und 2mbit Leitung auf der Arbeit und merke keinen deutlichen Unterschied, funktioniert eigentlich einwandfrei.

In der ersten Woche ging es mehr um Einfuehrungen in die EDV Welt, in der zweiten Woche drehte sich alles um diverse Kompressionstechniken, in der dritten Woche ging es dann um CPU Architektur im detail, Speicher (RAM) aufbau und integration im system, maschinensprache usw. nun in der 4. Woche dreht sich alles um Algorithmen.

Na ja, das war mal ein erster Eindruck, ich weiss nicht wann ich wieder schreiben werde, wahrscheinlich irgendwann in ein paar Monaten wenn wieder etwas Luft da ist :-)

Gruss

Pashii

Diesen Beitrag teilen

Link zum Beitrag
Anzeige: (wird für registrierte Benutzer ausgeblendet)

Danach muss man mindestens 4x die Woche an den Diskussionen teilnehmen,

Nein, das hat sich geändert (glaub ich seit Feb. 2008 oder so). In Syllabus ist noch immer ab und zu von 4 Tage die Rede, aber das ändern sie irgendwann ;)

Jetzt muss man nur 3 tage pro Woche and den Diskussionen teilnehmen.

Übrigens, 20-30 St. pro Woche find ich ziemlich hoch (besonders für CS module, der relativ oberflächlich ist), aber das ist von "previous knowledge" abhängig, nehme ich mal an. In meine Gruppe haben wir eine kleine Umfrage gemacht, und meistens kommen die Kollegen mit ca. 12-15 Stunden pro Woche ganz gut aus (ich inklusive), und da sind die Leute 50:50 MS ISM : MS IT, und keine grosse programmierer oder so.

Edit: Ah ja, eine andere Sache, habe ich fast vergessen - Blackboard ist auf keinen Fall "neu", und es ist schon eine ganze Weile auf dem Markt. Es ist de facto standard for distance education (und nicht nur) in USA, und ist schon lange "ausgereift". Die Fehler die du gemerkt hast sind schon ewig da ;)

bearbeitet von Maybach

Diesen Beitrag teilen

Link zum Beitrag

@Maybach:

Also bei uns ist das jetzt noch so, dass wir von 7 Tagen min. 4 Tage an Diskussionen teilnehmen muessen, ob die das irgendwann aendern weiss ich nicht.

Das mit den 20-30 Stunden ist im moment viel, es kann auch sein das es etwas dauert bis man wieder in die Marterie reinkommt und sich eingewoehnen muss. Vielleicht wird das in den anderen Modulen weniger, kommt auch immer darauf an was einem liegt und was nicht.

Blackboard mag schon auf dem Markt sein, kann sein, was ich meinte ist, das die Uni Liverpool erst kuerzlich auf Blackboard umgestiegen ist, vorher nutzten sie Embanet, dies meinte aufjedenfall meine jetzige Tutorin.

Gruss

Pashii

Diesen Beitrag teilen

Link zum Beitrag

Also bei uns ist das jetzt noch so, dass wir von 7 Tagen min. 4 Tage an Diskussionen teilnehmen muessen, ob die das irgendwann aendern weiss ich nicht.

Nein, das kann nicht sein, tut mir leid.

Es ist eine University-wide Änderung, und so gilt für alle Gruppen und alle Studenten und damit auch für alle Tutors..

Und jetzt auch official darüber:

-----------------------------------------

Attendance:

The magic of the online experience works only if you spend a similar effort on your online studies as you would in an on-ground class. Moreover, the flexibility of the online classes should allow you to spend even more time studying, and less time commuting, looking for parking, or skipping class due to an unexpectedly long workday. With that in mind, the expectation from you is that you actively participate in the classroom discussions (login, read and write to the seminar folder) at least 3 days out of every 7 days each week. (This is with effect for all modules starting on or after February 7th 2008; for previous modules, the requirement was 4 days out of 7 each week).Note that attendance is made on the date of your posting to the seminar folder. If you are not posting, you are not in class, and no attendance is registered for just reading.

Tutoren ist es nicht erlaubt eigene Policies zu erfinden.

MfG,

J.M.

Diesen Beitrag teilen

Link zum Beitrag

Hallo Maybach,

vielleicht meint Pashii etwas ganz anderes, nämlich die Anzahl der Diskussionsbeiträge, die man mindestens pro Woche nach den Initialbeiträgen posten muß. Und das ist ja pro Modul unterschiedlich, manche Dozenten wollten nach meiner Erinnerung nur 4 pro Woche, manche mehr als 10.

Wie weit bist Du denn mittlerweile?

Gruß,

ulbiro

Absolvent Online-Studium zum

Master of Science in Information Technology

an der University of Liverpool

Diesen Beitrag teilen

Link zum Beitrag
Nein, das kann nicht sein, tut mir leid.

Es ist eine University-wide Änderung, und so gilt für alle Gruppen und alle Studenten und damit auch für alle Tutors..

Und jetzt auch official darüber:

Attendance:

The magic of the online experience works only if you spend a similar effort on your online studies as you would in an on-ground class. Moreover, the flexibility of the online classes should allow you to spend even more time studying, and less time commuting, looking for parking, or skipping class due to an unexpectedly long workday. With that in mind, the expectation from you is that you actively participate in the classroom discussions (login, read and write to the seminar folder) at least 3 days out of every 7 days each week. (This is with effect for all modules starting on or after February 7th 2008; for previous modules, the requirement was 4 days out of 7 each week).Note that attendance is made on the date of your posting to the seminar folder. If you are not posting, you are not in class, and no attendance is registered for just reading.

Tutoren ist es nicht erlaubt eigene Policies zu erfinden.

MfG,

J.M.

@Maybach:

Mann du willst es aber darauf ankommen lassen wie?

Hier mein Zitat dazu. Der entpsrechende Absatz ist in "Fett" markiert.

lectures, discussion questions, technical notes, images and any additional material is copyrighted by Laureate Online Education B.V.

Module: MSCSHR-CS-xxxxxx-xx

Dates: xxxx xx, 200x through xxxx xx, 200x

Instructor: xxxxx

Developer: Prof. Emanuel Gruengard

Module Manager: Dr. Samuel Sambasivam

CS: Computer Structures

Syllabus and Procedures

Description:

This module presents an overview of many aspects of Computer Science (CS) and links them together into a coherent whole. Many of the topics covered also act as an introduction to the various subjects that make up the other modules offered by Laureate.

Starting with a description of the basic facilities provided by the machine hardware, it discusses elements of assembly language programming and the facilities provided by the operating system and networks. Software, algorithms, and the properties of high-level languages are considered in some detail leading to their amalgamation in the discipline of software engineering, before data types and methods for the design of algorithms are introduced. Following an exposition of data organization and databases, the module closes with a discussion about artificial intelligence.

Aims:

This module emphasizes the dynamics of the discipline of computer science, by presenting topics in a historical perspective, while challenging the participants to envision their possible future developments as IT professionals.

Learning Outcomes:

At the end of the module, the student will acquire:

1. Familiarity with the fundamental terminology and paradigms of CS

2. An understanding of the basic hardware and software components of a computer system

3. The ability to analyze and comprehend current and potential future trends in CS

4. An appreciation of the purpose of the operating system and of computer networks

5. A knowledge of the structure of, and facilities provided by, modern high-level languages

6. The ability to formulate and express algorithms in a clear and unambiguous manner

7. An understanding of what is meant by the complexity of an algorithm, and by computability

8. An understanding of Software Engineering: the methods of how to turn software development from an art into an engineering process

9. An understanding of data organization, from its initial structure up to databases

10. A knowledge of the major areas of research in Artificial Intelligence

The topics of this module will include but are not limited to:

Machine Architecture

Data Storage

Data Manipulation

Software

Operating Systems

Networks

Algorithms

Programming Languages

Software Engineering

Data Organization

Data Structures

File Structures

Database Structures

Advanced Topic

Artificial intelligence

Text Book:

Glenn Brookshear, Computer Science: an overview (Tenth Edition-2008), Addison Wesley/Pearson, World: ISBN: 0-321-54428-5, ISBN 13: 978-0-321-54428-5/US: ISBN: 0321524039, ISBN 13: 9780321524034

(Here is the link to the current errata list for the text, http://mscs.mu.edu/~glennb/errata10.html)

OR

Glenn Brookshear , Computer Science: an overview (Ninth Edition-2006),

Addison Wesley/Pearson, ISBN: World: 0321434455/US: 0321387015

(Here is the link to the current errata list for the text, http://mscs.mu.edu/~glennb/errata9.html)

The latest update on the book title, edition and availability is found at:

http://www.uol.ohecampus.com/booklist

Please consult the list before ordering the book.

Note about 9th edition: You may have different versions of the 9th edition of the textbook (US and International). The textbook contents are the same but there is a shift of 16 pages between the two versions. (Page 1 of the US version is page 17 of the International version, due to the different counting scheme of the Table of Content and other introduction pages). Hence problem numbers are in different pages. We will have the actual questions typed up and you just ignore the page numbers referenced.

Other References:

Lists of additional books, articles and sites’ links will be provided during the course.

Recommended Prior Knowledge:

N/A

Recommended Preparatory Reading:

N/A

Follow Up Modules:

After finishing this module you may choose to begin studying any of the other modules, but if you do not have programming experience it is recommended that you take one of the programming modules early in your choices.

Software Installations:

You will only need the core software recommended for the program.

Remote Computing:

N/A

Module Work:

There will be eight occurrences of Initial Discussion Questions and follow on and participation, and seven submissions of Hand-in exercises. The assignments will not only act to assist the learning of the topics being covered, but also will establish the expected level of quality and quantity of assignments for future modules.

Syllabus:

Outline:

Machine Architecture

Data Storage

Data Manipulation

Software

Operating Systems

Networks

Algorithms

Programming Languages

Software Engineering

Data Organization

Data Structures

File Structures

Database Structures

Advanced Topic

Artificial intelligence

Seminar 1: Introduction

Topics: This is an orientation week. Its purpose is to introduce you to Computer Science, and to allow you to introduce yourselves as IT professionals to the other students of your class and to the instructor. You will learn about the historical roots of this discipline, and will start an ongoing critical thinking process that will be one of the central themes of this module: analysis of future trends in CS.

Workload: Low to moderate workload. Answer discussion questions; Comment as required on topics posted by the instructor and fellow class members. The first week focuses on getting everyone familiar with what is expected and therefore the questions are a bit more theoretical than those asked in future weeks and as there are no assignments the workload is a bit less than in the following weeks.

Reading: The assigned readings for this week are sections 0.1, 0.2, 0.3 and 0.4 in Chapter 0. (They are the same in 10th and 9th editions of the textbook) The reading assignment for this seminar is relatively very short to allow students to read all of the other very important materials posted in the main folder.

Seminar 2: Computer Architecture

Topics: We start with the hardware. In this seminar we will delve into the insides of the computer. We will focus on the way information is fed to the computer, how and where the information is stored, how it is represented by the computer in a way that allows the manipulation of the information, and how the data is manipulated by the computer and finally reported. The optional sections in this chapter are a bit demanding mathematically. They introduce you to some of the elementary quantitative and mathematical operations carried out by computers. These operations are usually hidden from the user, but it is my strong belief that understanding them is fundamental to the IT professional. The last section of Chapter 2, while optional, presents interesting novel concepts of machine design that you might find worthwhile to read.

The remaining sections are optional. However if you want to fully understand the binary system of numbers used in computers and how they are manipulated, it is worthwhile reading these sections.

Workload: Low to moderate workload. Answer discussion questions; Comment as required on topics posted by the instructor and fellow class members and hand-in exercises.

Readings: The assigned readings for this week are sections 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.8 and 1.9 in Chapter 1 and sections 2.1, 2.2, 2.3 and 2.5 in Chapter 2. (They are the same in 10th and 9th editions of the textbook)

Seminar 3: Operating Systems and Networks

Topics: In the next three seminars, we will investigate the logical mechanism operating within computers: the machine's software.

In this week's seminar, the main focus will be on the larger picture, namely software that coordinates the activities within computers, the operating system, and between different computers: network software. The efficient operation of these complex units of software is a prerequisite to the efficacy of any computer system. Operating systems are large and complex programming projects that incorporate many concepts that appear time and again in other programming systems.

Workload: Moderate workload. Answer discussion questions; Comment as required on topics posted by the instructor and fellow class members and hand-in exercises.

Readings: The assigned readings for this week are sections 3.1 through 3.5 in Chapter 3 and sections 4.1, 4.2, 4.3 and 4.5 in Chapter 4. The remaining sections are optional. (They are the same in 10th and 9th editions of the textbook)

Seminar 4: Algorithms

Topics: In this seminar, we will explore what is considered the cornerstone of Computer Science, the study of algorithms: the list of instructions the programmer supplies to the computer. Without an algorithm, the computer is helpless. We will discuss the basic concept of algorithms, how they are represented, and how problems are solved. We will also discuss different structure control concepts. We will conclude with a discussion on the correctness and the efficiency of algorithms.

Workload: High workload. Answer discussion questions; Comment as required on topics posted by the instructor and fellow class members and hand-in exercises. This week involves writing and analyzing algorithms and some students find it more demanding than earlier weeks of the module.

Readings: The reading assignments in this seminar are: all sections in Chapter 5 are required (They are the same in 10th and 9th editions of the textbook) and sections 12.4 and 12.5 in 10th edition of the textbook (11.4 and 11.5 in 9th edition of the textbook) are optional.

Seminar 5: Programming Languages

Topics: In this seminar, we continue the topic of software, by discussing the remarkable tools that were created to enable programmers to turn algorithms written in functional languages into code that actually makes computers act: the programming languages. You will encounter a number of these languages, and understand the differences between them. Moreover, you will understand major concepts that are common to many or all languages, and understand the different manners in which these concepts are handled by each language. The last section is recommended reading. It deals with Object-Oriented Programming, a paradigm that is currently widespread and manifest in such important programming languages as C++, Java and Visual Basic.

Workload: Moderate to high workload. Answer discussion questions; Comment as required on topics posted by the instructor and fellow class members and hand-in exercises.

Readings: The assigned readings for this week are sections 6.1 through 6.5 in Chapter 6 and as usual the remaining sections are optional, though recommended. (They are the same in 10th and 9th editions of the textbook)

Seminar 6: Software Engineering/Data Structures

Topics: After the introduction to operating systems, algorithms, and programming languages in the previous two seminars, this week we can discuss how they are all put together, generating the discipline of Software Engineering. This is the effort to convert program development from an "art" to an "engineering process". This step is of utmost importance due to economical considerations. Even in comparison to some of humankind’s grandest engineering projects, some of today's large software systems are a major feat, unparalleled in theoretical complexity, in the amount of total human years (and money) invested, and in the potential dire consequences of an engineering failure. We will outline Software Engineering, and touch on its major components and methodologies.

An additional topic of study this week is the organization of the data on which the computer operates. In this week, our focus will be on the way information is organized within the main memory of the computer because inside the computer, information must be organized in a way that optimizes the machine's performance. We will deal with topics such as arrays, lists, stacks, and queues.

Workload: Moderate to high workload. Answer discussion questions; Comment as required on topics posted by the instructor and fellow class members and hand-in exercises.

Readings: The assigned readings for this week are sections 7.1 through 7.7 and 7.9 in 10th edition of the textbook (All sections of Chapter 7 in 9th edition of the textbook) and sections 8.1, 8.2 and 8.3 in Chapter 8(They are the same in 10th and 9th editions of the textbook)

Seminar 7: Databases/File Structures

Topics: Here, we will consider how data is stored on external devices. We will start with the organization of files, that is data in external, long-term storage and continue into how to organize mass storage in the form of databases. Data in the external files must be both nonvolatile and optimized to the characteristics of the storage device. Another aspect of the data representation is that information should be presented in a way that is most useful to human users. We will see how these different needs are satisfied.

As more and more information is digitized, so grows the importance of the receptacles of this information, computerized databases. The effective organization of data in databases allows us to reduce the duplication that is so prevalent in many organizations' files, to efficiently apply the processing power of the computer to data, and to extract from data both information and knowledge. We will discuss various database models stopping to appreciate the efforts being invested in the research for improved models. We will also touch on the social impact of the growth in the capacity, capability and abundance of databases.

Readings: The assigned readings for this week are sections 9.1, 9.2, 9.3, 9.5 and 9.6 in Chapter 9. (They are the same in 10th and 9th editions of the textbook)

Seminar 8: Artificial Intelligence

This concluding seminar will wrap up the major issues we discussed in this module, in the context of a topic that will explore the outer limits of the capabilities of computers. In this seminar you will be invited to study the realm of Artificial Intelligence - the ongoing attempt to create computers that demonstrate human “common sense”, a task that is challenging both the bounds of CS theory, and the understanding of human intelligence.

Workload: Moderate to high workload. Answer discussion questions; Comment as required on topics posted by the instructor and fellow class members and hand-in exercises. If you decide to take the Theory of Computation (see the Appendix below) the workload for this week will be a bit higher then usual.

Topics: The assigned readings for this week are sections 11.1 through 11.7 of Chapter 11 in 10th edition of the textbook (sections 10.1 through 10.7 of Chapter 10 in 9th edition of the textbook)

Appendix: As an appendix to the class, I would like to invite those of you with an interest in the more theoretical side of computing to study Theory of Computation - the area of knowledge that attempts to answer which problems can, at least theoretically, be solved by computers, and which cannot. Suggested readings for this topic are all sections of Chapter 12 in 10th edition of the textbook. (All sections of chapter 11 in 9th editions of the textbook)

Concluding Remarks

By the end of this module, I hope that you will share my excitement in structuring this course, and that you, too, will end each seminar with a strong urge to further explore the exciting issues we discussed that week.

The world of computers is a vast one and is growing fast. It is very integrative, challenging to the intelligent mind, and pervasively influential on life in the current (and previous) centuries. As far as we can see, it promises to be far more so in the future.

Assessment:

The tables below outline the mandatory contribution in each category and the range of grades.

Week

1

2

3

4

5

6

7

8

#Cases

DQ

O-F

O-F

O-F

O-F

O-F

O-F

O-F

O-F

8

RP

O-F

O-F

O-F

O-F

O-F

O-F

O-F

O-F

8

HI

None

O-F

O-F

O-F

O-F

O-F

O-F

O-F

7

DQ refers to initial discussion responses to discussion questions.

RP refers to student replies to fellow classmates’ discussion question responses.

HI refers to Homework hand-in Assignments.

.

The breakdown of the grades percentages is:

Initial Discussion Question Answers: 1/3

Participation (contribution and attendance): 1/3

Hand-in exercises: 1/3

You are required to participate in at least 4 of the 7 days of the week unless you are excused for legitimate reasons.

There are eight submissions of Initial DQ answers and participation in this module. Please remember that the number of responses necessary to be considered satisfactory participation will fall in a range of a minimum of 4 and a maximum of around 20.

There are seven submissions of hand-ins in this module. The hand-in grade will be based on the overall quality of the whole set of the assignments handed in during this week.

Further information and clarifications, which form an integral part of this syllabus, discussing the principles and practices of online learning is to be found in the Students’ Handbook: http://www.uol.ohecampus.com/handbook/hb/ in the "Curriculum and Programme Specific Information" section, and then in the relevant subsection of each program in the “General Information for All Modules”.

The section on the grading scheme is also found in the Students’ Handbook in the “Grading of Modules” > and then the relevant program section.

The electronic library resources are accessible through web pages

http://www.liv.ac.uk/library/ohecampus/index.htm

Gruss

Pashii

Diesen Beitrag teilen

Link zum Beitrag

Hallo Pashii,

dann scheint Maybach doch recht zu haben, daß die generelle Regelung auf 3 Tage attendance, in der Doku des Kurses aber noch nicht geändert wurde.

Gruß,

ulbiro

Diesen Beitrag teilen

Link zum Beitrag

@Ulbiro:

Ich bin in der 5. Woche und werde seit dem so benotet. Von 7 Tagen müssen muss min. 4 mal teilgenommen werden. Was jetzt stimmt kann ich dir nicht sagen, wenn es anders wäre würden sich zumindest von den 12 Teilnehmern jemand gemeldet haben. Ich mach es anders ich frag mal die Tutorin, mal sehen was die sagt. By the way, hier ist ein extrakt aus meiner letzten Benotung:

"Here's my feedback on your work for Week 4

DISCUSSION QUESTIONS

Days of Participation: 4/7 - meets requirement

--- INITIAL RESPONSE

Timeliness: On time

Content Quality: You have provided very good initial answers both discussion

questions. Your responses are clearly written and demonstrate outside research

and the ability to synthesize that material.

Writing style: Good.

Reference Quality: Good

Length: Appropriate

--- FOLLOW ON DISCUSSION

Response Content: Your responses to other students are excellent and

particularly DQ 1. If both had been like DQ 1, you would have received an O for

this category. You respond to what they have to say with thoughtful comments and

nicely integrated outside material into your responses.

Homework Assignment: I have posted some comments on your assignment in the

dropbox. I will post solutions once I have finished grading this week's

assignments.

Please let me know if you have any questions.

Cynthia"

Gruss

Pashii

Diesen Beitrag teilen

Link zum Beitrag
Hallo Pashii,

dann scheint Maybach doch recht zu haben, daß die generelle Regelung auf 3 Tage attendance, in der Doku des Kurses aber noch nicht geändert wurde.

Gruß,

ulbiro

Genauso ist es.

Das wurde auch explizit in Foundation Course erwähnt, das die Syllabus noch immer die alte "4 von 7 Tage" Regel haben, und das wir das ignorieren sollen, weil jetzt gilt "3 von 7 Tage" Regel.

MfG,

J.M.

Diesen Beitrag teilen

Link zum Beitrag

@Maybach:

Übrigens, 20-30 St. pro Woche find ich ziemlich hoch (besonders für CS module, der relativ oberflächlich ist), aber das ist von "previous knowledge" abhängig, nehme ich mal an.

Das CS-Modul ist in der Tat eine breite Einführung, hat mir aber durchaus was gebracht. Durch CS wurde mir z.B. schon vor 5 Jahren klar, was für Veränderungen in nächster Zeit durch die Weiterentwicklung von nichtflüchtigen Speichern anstehen. Die Anfänge sehen wir jetzt ja schon im Angebot von Highend-Laptops mit reinem Flash-Memory anstelle einer Festplatte, die entsprechenden Betriebssysteme werden wohl auch bald kommen. Dann haben wir eine Beschleunigung von Anwendungen wie SAP um mindestens den Faktor 500, dann wird anstelle der Datenbank das Netzwerk zum Flaschenhals.

Ich würde CS also nicht als oberflächlich abklassifizieren.

Gruß,

ulbiro

Diesen Beitrag teilen

Link zum Beitrag